24 Ekim 2014 Cuma

16 yy'dan Alyans Örneği

Alyansla ilgili bir yazı yazdığımı anımsıyorum. Sanırım Alyans neden sol elin dördüncü parmağına takılır? başlıklı bir yazıydı. O yazıda bu başlığı irdelemiştim. Şimdi ise nette gezerken 16 yy'dan kalma aşağıdaki alyans fotoğrafını görmem bu yazının konusunu oluşturmama sebep oldu.

Efendim, alyans kelime olarak "ittifak, bağdaşmak" anlamına geliyormuş. Okuduğum yazıya göre büyük ihtimalle Latince'den gelen Alyans kelimesi, "al (yanına)" ve "ligare (ligere; bağlamak)" sözcüklerinin birleşimden dile geçmiş. Yani yüzüğün sembol olmasının yanında adının anlamı da evet yani kabul içeriyor. Şahsen bunu yeni öğrenmiş biri olarak etkilenmedim desem yalan olur. Yüzük fotoğrafını incelerseniz tek taş baki, arka tarafı ise birleşen iki ele ait. Bence 16. yydaki tasarımcılar işi çözmüş. Alyansın kelime anlamıyla örtüşen yüzük tasarımı yaparak eminim o zamanki kadınların gönüllerini fethetmişlerdir.

Son bilgi alyansın şekliyle ilgili olsun. Çember sembolü sonsuz olduğu için alyans da çember şeklinde tasarlanmış. Aşklar, evlilikler sonsuza kadar sürsün diyeymiş. Burada bir reklam kokusu alıyorum:) Hani parmağa kare, dörtgen ya da ne bileyim başka geometrik şekildeki bir cisim oldu da tercihleri çember şeklindeki alyans mı olmuş bilemedim. Ama alyansın şekline verilen bu anlamdırma bile bence çok hoş :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder